راهنمای خرید اجاق گاز

این یک راهنمای خرید اجاق گاز مفید و جامع است که کمتر به آن دقت کردید. هر آنچه که باید قبل از خریدن محصول بدانید در این متن بطور مختصر به آن اشاره شده است. در پایان این راهنما به شما کمک خواهد کرد تا بهترین اجاق گاز را برای آشپزخانه خود تهیه نمایید.

راهنمای خرید اجاق گاز

این راهنمای جامع نگاهی عمیق به تمام عملکردها و ویژگی‌هایی که اجاق گازهای موجود ارائه می‌دهند را در اختیار شما قرار می‌دهد. جدای از عملکردهای اولیه پخت و پز، اجاق انتخابی شما می تواند روند پخت و پز را قبل از شروع آماده سازی غذا تا پایان و پاکسازی بعد از پختن غذا بهبود بخشد. چدن های قابل شستشو در ماشین ظرفشویی فن خنک کننده محفظه، و اجاق های خود سلف کلین، شستشوی خسته کننده را از بین می برند. ادامه مطلب را بخوانید تا بتوانید مانند یک متخصص خرید اجاق گاز را شروع کنید!

انواع اجاق گاز

انتخاب اجاق گاز مناسب بستگی به آشپزخانه شما دارد. دو نوع اجاق گاز مبله (ایستاده) و یا اجاق گاز صفحه ای داریم.

اجاق گاز مبله (ایستاده):

اجاق گازهای مبل شکل رایج اجاق گازها هستند. کناره‌های اجاق گاز مبله به دکور آشپزخانه و یا کابینت متصل نیستند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در هر جایی از آشپزخانه قرار داد. می تواند اجاق گاز مبله را در گوشه ای قرار دهید و یا در کنار کابینت ها بگذارید و آن را قاب کنید.

اجاق های صفحه ای:

این اجاق ها بطور مستقل قابل استفاده نیستند و باید روی صفحه کابینت آشپزخانه نصب شوند. حتی بسته به دکوراسیون، می توانید روی جزیره آشپزخانه از گازهای صفحه ای استفاده کنید.

تحمل دما

اینجا توقف کنید. مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می کنید! اجاق گاز مبله و یا اجاق گاز صفحه ای. مهم این است که اجاق گاز را در جای مناسبی از آشپزخانه قرار دهید. تحمل دمای کابینت های اطراف و طبقه زیرین که قصد دارید اجاق گاز جدید خود را در آن قرار دهید را با دقت بررسی کنید. هنگام نصب یک دستگاه پخت و پز از جمله اجاق گاز ویا انواع فر، خطرات آتش سوزی همیشه نگران کننده است.

گزینه های توری اجاق گاز

دو ماده اصلی وجود دارد که توری‌های اجاق گاز از آن ها ساخته می‌شوند. آنها به شرح زیر است:

  • توری چینی : توری های اجاق گاز چینی دارای قیمت پایین تری هستند در حالی که هنوز زیبایی شناسی بالاتری دارند. آنها مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند، بنابراین برای پخت و پز با حرارت بالا ایده آل نیستند.
  • توری چدن : توری های چدنی روی اجاق گاز جلوه حرفه ای تری به آشپزخانه می دهد. آنها همچنین برای تحمل وزن در برابر قابلمه ها و تابه های سنگین مقاوم تر هستند. بسیاری از مدل های جدیدتر با توری های پیوسته عرضه می شوند به شما امکان می‌دهند بدون بلند کردن ظروف و قابلمه آشپزی را به راحتی از یک مشعل به مشعل دیگر بکشید. توری ‌های قابل شستشو  برای ماشین ظرف‌شویی نیز طراحی می‌شوند، به این معنی که پس از هر بار انجام پخت و پز، کثیفی ها و روغن را از روی توری پاک نمی‌کنید و آن را درون ظرفشویی قرار می دهید

اجاق با انرژی گاز

اجاق گازهای مبله و اجاق گازهای صفحه ای هر دو با انرژی گاز تغذیه می شوند، به این معنی که حتی در صورت قطع برق به کار خود ادامه می دهند.

اجاق گازهای گازی کنترل دقیق دما را فراهم می کنند زیرا سطح قدرت تنظیم شده ای مانند عناصر الکتریکی ندارند و به شما امکان می دهند براحتی بین نقطه جوش و حرارت خیلی ملایم کنترل شعله ها را در دست داشته باشید. آنها همچنین نیازی به گرم کردن از قبل ندارند. فقط شعله اجاق را روشن کنید و شروع به پختن کنید! با این حال، این را بدانید که شعله و حرارت اجاق های گازی گرمای زیادی دارد و فضای آشپزخانه را گرم می کند.

فرهای گازی از انرژی گاز استفاده می کنند به زمان کمتری برای پیش گرم شدن نیاز دارد، اجاق برقی مدت زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارد. همچنین محیط پخت و پز مرطوبی را برای لطیف و آبدار نگه داشتن غذاهایی مانند گوشت فراهم می کند و نسبت به همتایان برقی خود مقرون به صرفه ترهستند. آنها همچنین کنترل دمای بهتری را ارائه می دهند، حتی پس ازخاموش شدن اجاق گاز نیازی به خنک شدن ندارند تا غذای شما بیش از حد پخته نشود.

خرید راهنمای خرید اجاق گاز | تایسز

اجاق های الکتریکی

اجاق‌ها و فر‌های برقی هر دو با برق کار می‌کنند. البته الکتریسیته به عنوان یک نوع سوخت هم مزایا و هم معایب خود را دارد.

فر برقی : فرهای برقی در ایجاد دمای یکنواخت اجاق بهتر از همتایان گازی خود هستند. آنها رطوبت کمتری نسبت به گاز حفظ می کنند و برای خشک کردن و سرخ کردن غذاها ایده آل هستند.

اجاق دوگانه سوز

اصطلاح ” دوگانه سوز” برای افراد غیرعادی که با لوازم خانگی آشنا نیستند می تواند تا حدودی مبهم باشد. به عبارت ساده، اجاق های سوخت دوگانه دارای اجاق گاز و اجاق برقی است. شما می توانید بسته به نیاز آشپزی خود گازهای دوگانه را انتخاب کنید.

عملکرد فر

خواه فرهای آشپزخانه با سوخت گاز یا برق کار کنند، دو عنصر اصلی پخت و پز دارند. عنصر پخت گرما را از پایین فر ساطع می کند و همچنین حرارت از بالا هم فر را گرم می کند. با این حال، نوآوری‌های مدرن در فن‌آوری پخت و پز از همرفت استفاده می‌کنند، یک روش گردش هوای گرم که گرمایش یکنواخت را در سراسر محفظه فر فراهم می‌کند.

  • پختن : با استفاده از عنصر حرارتی پایین، پخت اکثر دستور العمل های پخت و پز را برای مواردی مانند گوشت، سبزیجات و دسرها پوشش می دهد.
  • کباب کردن : با استفاده از عنصر حرارتی بالا، کباب کردن برای قهوه ای کردن بیرونی غذاها عالی است و در عین حال آنها را در داخل نرم و آبدار نگه می دارد.
  • همرفت : دو نوع همرفت وجود دارد. اجاق‌های همرفتی که با کمک یک فن در پشت محفظه هوا را برای پخت یکنواخت‌تر به گردش در می‌آورد. فرهای کانوکشن که بیش از یک فن دارند و با عناصر گرمایشی یکپارچه می شوند و روند پخت و پز را به طرز چشمگیری سرعت می بخشد. همچنین پس از اتمام فرآیند پخت فن خنک کننده به سرعت محفضه داخل فر را خنک می کند.

اطلاعات بیشتر درباره فر های کانوکشن:

چگونه از فر کانوکشن خود برای آسان‌تر کردن آشپزی استفاده کنید؟

نحوه اندازه گیری

قبل از خرید هر وسیله‌ای، از جمله اجاق گاز، فضایی را که می‌خواهید دستگاه را در آن نصب کنید، اندازه‌گیری کنید تا از پرداخت هزینه‌های ذخیره مجدد جلوگیری کنید. موارد زیر اندازه‌گیری‌های کلیدی هستند که باید قبل از شروع جستجو انجام دهید:

  • عرض برش : اگر یک فضای خالی در میان کابینت هایتان وجود دارد، فاصله ی خالی بین دو کابینت را از روی سطح کابینت ها و همچنین از پایین آن اندازه گیری کنید.
  • ارتفاع برش : از کف زمین تا بالاترین نقطه روی کابینت را در پشت و جلوی جایی که اجاق شما قرار دارد اندازه بگیرید. اگر متوجه شدید که کفپوش تراز نیست، بسیاری از اجاق ها دارای پایه های تسطیح قابل تنظیم هستند.
  • عمق برش : از دیوار پشتی تا لبه جلوی میز/کابینت خود را اندازه بگیرید.
  • برداشتن موانع : بررسی کنید که دیوارها، جزیره آشپزخانه، کابینت یا هر چیز دیگری مانع باز شدن درب(های) اجاق گاز نشود. تمام مسیرها و پیچ‌ها را از درب ورودی تا محل قرار دادن اجاق گاز اندازه‌گیری کنید تا مطمئن شوید که اجاق شما می‌تواند براحتی به محل مورد نظر منتقل شود. اندازه گیری عرض برش این را تضمین می کند که هیچ مانعی برای انتقال وجود نخواهد داشت.
  • نکته حرفه ای: مطمئن شوید که فضای کافی برای فعالیت های آشپزی خود در نظر گرفته اید. این در نظر گرفتن فقط به خاطر قابلیت استفاده نیست، بلکه برای ایمنی نیز هست.
خرید راهنمای خرید اجاق گاز | تایسز
  • باز شدن در: یک قانون کلی که بهتر است رعایت کنیم، این است که حداقل 1 متر فضای جلوی درب فر داشته باشید تا مطمئن شوید که درب فر کاملاً باز می شود و در اطراف آن فضایی برای حرکت خواهید داشت، به خصوص اگر جزیره آشپزخانه دارید.
  • فاصله اجاق گاز : نکته مهم دیگر فاصله بین اجاق گاز و کابینت های بالای آن است. گرمای شدید حاصل از پخت و پز می تواند فرم کابینت را تغییر دهد و یک خطر بالقوه آتش سوزی است. اگر هود بالای اجاق گاز نصب باشد خطرات احتمالی را کاهش می دهد.

در نتیجه، خرید یک اجاق گاز می‌تواند یکی از تصمیمات مهم خانگی باشد. برای اینکه بهترین اجاق گاز را برای نیازهای خود انتخاب کنید، می‌بایست به عوامل مختلفی توجه کنید. اولاً، نیازهای خود را شناسایی کنید و فضای موجود در آشپزخانه خود را اندازه‌گیری کنید تا بتوانید اجاق گاز مناسبی را انتخاب کنید.

در ادامه، نوع اجاق گاز را مشخص کنید. آیا تمایل دارید از اجاق گاز رومیزی استفاده کنید یا اجاق گاز رومیزی به همراه فر را ترجیح می‌دهید؟ همچنین، نوع سوخت مورد استفاده نیز مهم است. اجاق گازهای طبیعی و گازهای مایع (پروپان و بوتان) دو نوع رایج در بازار هستند.

همچنین، ویژگی‌های فنی اجاق گاز نیز بررسی شوند. تعداد شعله‌ها، نوع شعله (قوی، متوسط، ضعیف) و امکانات اضافی مانند تایمر و شیر آب می‌توانند در انتخاب شما تأثیرگذار باشند.

ضمناً، بررسی قیمت و برندهای مختلف نیز مهم است. مطالعه نقدها و بررسی‌های کاربران می‌تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند. همچنین، ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش برند انتخابی نیز نکته‌ای مهم است که باید در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

اجاق گاز های تایسز

با رعایت این نکات و انجام تحقیقات کافی، شما می‌توانید اجاق گازی که بهترین عملکرد را در آشپزی خانگی به شما می‌دهد را پیدا کنید. بهتر است قبل از خرید، قیمت‌ها و مشخصات فنی را مقایسه کرده و در نهایت تصمیم خرید خود را بگیرید.