قارچ چیست؟

معمولاً دارای ساقه، کلاهک و آبشش در قسمت زیرین کلاهک است. همه قارچ‌ها هاگ‌هایی شبیه گرده یا دانه تولید می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توسط باد پخش شوند یا حرکت کنند. سپس بقیه قارچ بالغ می شود و معمولاً در خاک یا چوب زندگی می کند. آنها به طور کلی در حال رشد در طبیعت یافت می شوند، اما برخی از گونه ها نیز قابل کشت هستند. قارچ ها در اشکال، اندازه ها و رنگ های بسیار متنوعی وجود دارند و می توانند خوراکی یا سمی باشند.

قارچ ها با تجزیه مواد مرده گیاهی و بازیافت مواد مغذی به خاک، نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می کنند. از آنها برای غذا و دارو نیز استفاده می شود. در بسیاری از فرهنگ ها، قارچ ها به دلیل خواص درمانی خود دارای سابقه طولانی استفاده سنتی هستند.

انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارد، و به سختی می توان تعداد دقیق آن را اعلام کرد، زیرا گونه های جدید هنوز در حال کشف و شناسایی هستند. تخمین زده می شود که چیزی بین 140000 تا 240000 گونه قارچ شناخته شده وجود دارد که از این تعداد حدود 14000 تا 22000 قارچ تصور می شود.

قارچ ها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: خوراکی و غیر خوراکی (شامل گونه های سمی و غیر خوراکی). قارچ های خوراکی شامل انواع محبوب مانند قارچ دکمه ای، قارچ پورتوبلو، قارچ شیتاکه، قارچ صدفی و غیره است. قارچ های غیرخوراکی شامل گونه های سمی مانند کلاهک مرگ و فرشته ویرانگر و همچنین گونه های غیرخوراکی هستند که برای خوردن بسیار سفت یا تلخ هستند و ممکن است در صورت خوردن باعث درد معده یا استفراغ شوند و در برخی موارد ممکن است کشنده باشند.

علاوه بر این دسته بندی های گسترده، انواع مختلفی از قارچ ها در هر دسته وجود دارد که شکل ها، اندازه ها، رنگ ها و بافت های متنوعی دارند. برخی از قارچ ها نیز به دلیل خواص دارویی خود ارزشمند هستند و در طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند.

7فایده برتر قارچ برای سلامتی

  • منبع گیاهی ویتامین D

غنی از مواد مغذی: قارچ کم کالری و سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین D، ویتامین B، پتاسیم، مس و سلنیوم است. قارچ ها یکی از معدود منابع غیر حیوانی ویتامین D هستند. قارچ ها وقتی رشد می کنند، در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) چه از نور خورشید یا یک لامپ UV، غلظت ویتامین D خود را افزایش می دهند.

در واقع، حتی می توانید این کار را در خانه انجام دهید و قارچ ها را به مدت 15 تا 120 دقیقه در مقابل نور مستقیم خورشید بگذارید. مطالعات نشان می دهد که این عمل ساده ممکن است منجر به سطوح ویتامین D2 به میزان 10 میکروگرم در هر 100 گرم وزن تازه شود.

  • حاوی مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی

برخی از قارچ ها مانند شیتاکه و میتاکه حاوی پلی ساکاریدهای فعال، مانند بتا گلوکان هستند که ممکن است به تحریک سیستم ایمنی و بهبود عملکرد آن کمک کند. این ترکیب بخش‌هایی از سیستم ایمنی بدن شما از جمله سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های کشنده طبیعی و ماکروفاژها را فعال می‌کند و با انجام این کار توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت افزایش می‌دهد و احتمالاً رشد یا پیشرفت تومور را متوقف می‌کند.

قارچ همچنین حاوی ویتامین های گروه B و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی به نام سلنیوم است که به حمایت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آسیب به سلول ها و بافت ها کمک می کند.

  • مفید برای مدیریت شرایط عصبی

انواع خاصی از قارچ به عنوان “دارویی” شناخته می شوند، زیرا تصور می شود که آنها دارای خواص درمانی خاصی هستند. قارچ های دارویی، مانند یال شیر و ریشی، بیشتر به عنوان پودر یا مکمل مصرف می شوند تا اینکه به طور کامل مصرف شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قارچ های دارویی ممکن است در درمان و مدیریت بیماری های عصبی و به طور بالقوه برای آلزایمر مفید باشند.

  • مفید در حفظ سلامت قلب

نشان داده شده است که قارچ برخی از خواص درمانی دارد که ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند، به ویژه در بزرگسالان دارای اضافه وزن. برخی از گونه های قارچ، مانند قارچ صدفی، اثرات کاهش دهنده کلسترول دارند. آنها همچنین به مواد مغذی و ترکیبات گیاهی کمک می کنند که ممکن است به جلوگیری از چسبیدن سلول ها به دیواره رگ های خونی و تشکیل پلاک کمک کنند. این به نوبه خود با حفظ فشار خون و گردش خون سالم به محافظت از قلب کمک می کند.

  • محافظت از سلامت روده

ترکیبات موجود در قارچ، از جمله بتا گلوکان، به نظر می رسد که به عنوان پرو بیوتیک عمل می کند، رشد باکتری های مفید روده را تقویت می کند و محیط مطلوب روده را ایجاد می کند. این مهم است زیرا روده سالم نقش مهمی در حفظ دفاع ایمنی، هضم غذا و همچنین ارتباط با مغز از طریق اعصاب و هورمون ها ایفا می کند.

  • ضد التهاب

 برخی از ترکیبات موجود در قارچ، مانند ارگوتیونئین و سایر آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی دارند.

  • دارای خواص ضد سرطانی قارچ

برخیاز مطالعات نشان می دهد که برخی از ترکیبات موجود در قارچ، مانند بتا گلوکان ها و پلی ساکاریدها، ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند.

آیا مصرف قارچ برای همه بی خطر است؟

قارچ‌هایی که از فروشگاه خریداری می‌شوند معمولاً برای اکثر مردم بی‌خطر هستند، به شرطی که به قارچ یا کپک حساسیت نداشته باشید. با این حال، با محبوبیت یافتن غذاهای جنگلی، خطر بیشتری نیز به همراه دارد. با توجه به این که بسیاری از انواع قارچ برای مصرف انسان ایمن نیستند، مهم است که قبل از رفتن به نزدیک ترین جنگل برای یافتن قارچ، مراقب خود باشید.

قارچ ممنوعه

خرید فواید قارچ برای سلامتی | تایسز

برخی از قارچ‌ها که حاوی ترکیبی به نام سیلوسایبین هستند که معمولاً به عنوان قارچ جادویی شناخته می‌شوند، می‌توانند باعث توهم، اختلال در صدا و بینایی و همچنین ضعف عضلانی، خواب‌آلودگی و حالت تهوع شوند. به عنوان یک داروی کلاس A طبقه بندی می شود، داشتن این قارچ ها برای خوردن، یا فروش غیرقانونی است.

دستور غذای جادویی با قارچ

قارچ‌ها جایگزین گوشت هستند، در بسیاری از شام‌های مورد علاقه ما، از جمله پاستاهای گیاهی، سوپ‌های گوشتی، و ساندویچ‌های خوش طعم نقش دارند. تنوع غذایی با انواع قارچ، باید دو چیز را به شما بگوید: اول، ما مردم عاشق قارچ هستیم و باید بگوییم ما مردم قارچی هستیم. دوم – و این ممکن است به توضیح اولین نکته کمک کند- قارچ ها فوق العاده همه کاره هستند.

نه تنها انواع بسیار زیادی قارچ وجود دارد، بلکه قارچ های خوراکی در همه جا حضور دارند، به همان اندازه که در یک ماکارونی ایتالیایی نقش دارند، در سوپ چینی یا سس خامه فرانسوی یا روز شکرگزاری آمریکایی حضور دارند. بافت گوشتی قارچ آن‌ها را در آشپزی وگان و گیاه‌خواری به‌عنوان غذای اصلی تبدیل می‌کند، اما آنها همراهان خوبی برای گوشت مرغ یا گوشت قرمز نیز هستند. بنابراین، با ما همراه باشید: در اینجا راه هایی برای تبدیل شدن به یک فرد قارچی وجود دارد!

سس قارچ برای همه چیز!

شما می خواهید این سس قارچ خامه ای را روی همه چیز بریزید! از استیک گرفته تا مرغ، کباب تا املت و سیب زمینی پخته، شما فقط باید از تخیل خود استفاده کنید. این یک سس لوکس و در عین حال ساده است که دوباره و دوباره و دوباره درست می کنید…

درست کردن آن ساده است و نیازی به مواد غذایی مختلفی ندارد. شما می توانید قارچ ها را در یک بار کره تفت دهید و با مقدار زیادی خامه هم بزنید.

اما اگر سس‌های عالی دنیا را می‌خواهید که در رستوران‌های خوب سرو می‌شود، آب مرغ و پارمزان را اضافه کنید. این دو ماده هستند که یک چیز اضافی به این سس اضافه می کنند. عمق طعم و مزه (اگر می خواهید فنی شوید، اومامی است).

طرز تهیه سس قارچ خامه ای

بیشتر بخوانید: روز جهانی فلافل – 12 ژوئن | فراخوان برای همه طرفداران فلافل

بیشتر بخوانید: 7 فایده خوردن تخم مرغ به صورت روزانه + 19 دستور پخت تخم مرغ

طرز تهیه سس قارچ خامه ای به این صورت است: قارچ ها را با مقداری کره تفت دهید تا طلایی شوند، سپس خامه و پارمزان را اضافه کنید و بجوشانید تا غلیظ شود. به همین راحتی!

سس هایی مانند این فوق العاده هستند زیرا بسیار متنوع هستند. شما می توانید مواد غذایی دیگری را بسته به ذائقه و سلیقه خود به این سس پایه اضافه کنید از جمله: پوره سیر، آب مرغ، آب سبزیجات، رزماری، آویشن.

در اینجا چند ایده برای نحوه استفاده از این سس قارچ وجود دارد:

  • سس قارچ برای استیک یا سایر پروتئین های سرخ شده ؛ گوشت گاو، مرغ، بوقلمون. برای پختن گوشت ها فقط نمک و فلفل بپاشید و به سلیقه خود بپزید، سپس در این سس قارچ لذیذ غوطه ور کنید.
  • سیب زمینی ها را بپزید و مقدار زیادی سس قارچ روی آن بریزید.
  • به عنوان سس برای انواع کباب از سس قارچ استفاده کنید. دیدنی، جذاب و تماشایی خواهد بود!
  • شنیسل با سس قارچ طعمی به یاد ماندنی خواهد داشت.
  • از سس قارچ برای سرو ماکارانی استفاده کنید و طعم منحصر بفرد خود را ارائه نمایید.
  • سبزیجات بخارپز، لوبیا یا مارچوبه بخارپز را با این سس قارچ روی آن تصور کنید.
  • پوره سیب زمینی با سس قارچ یکی از بهترین تجربیات شما خواهد بود.

املت قارچ

برای یک صبحانه سریع طرز تهیه این املت قارچ را یاد بگیرید. تفت دادن قارچ با سیر به این دستور صبحانه سالم طعم و مزه می بخشد. تهیه این املت فقط ده دقیقه زمان نیاز دارد و حاوی مقدار زیادیی پروتین  است و می تواند بهترین گزینه برای گیاهخواران باشد.

مواد لازم: کره، قارچ خرد شده (می توانید از قارچ صدفی استفاده کنید)، یک حبه سیر له شده، تخم مرغ بزرگ، شیر، نمک، پنیر رنده شده، پیازچه تازه خرد شده

طرز تهیه: کره را در یک تابه نچسب کوچک روی حرارت متوسط آب کنید. قارچ را اضافه کنید؛ 5 تا 7 دقیقه بپزید و مرتباً هم بزنید تا نرم و کمی قهوه ای شود. سیر را اضافه کنید؛ بپزید، حدود 1 دقیقه مدام هم بزنید تا معطر شود،. در همین حین، تخم مرغ، شیر و نمک و فلفل را در یک کاسه کوچک با همزن بزنید.

پس از نرم شدن قارچ ها، مخلوط تخم مرغ را در تابه هم بزنید. تابه را کج کنید تا تخم مرغ دور لبه ها بچرخد، تا زمانی که تخم مرغ یک لایه نازک و یکنواخت تشکیل دهد. به پختن ادامه دهید و اگر زود قهوه ای شد حرارت را کم کنید ۱ تا ۲ دقیقه کافی است. در این مرحله پنیر را اضافه کنید. از یک کاردک برای پیچیدن املت استفاده کنید؛ املت خود را با پیازچه تزیین کنید.

قارچ و اسفناج

این غذا بدون تخم مرغ و بسیار لذیذ است و همچنان می تواند بهترین گزینه برای افراد گیاهخوار باشد.

مواد لازم: 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر، 2 قاشق غذاخوری موسیر ورقه ای نازک، قارچ نازک ورقه شده، آویشن، اسفناج خرد شده ( می توانید از بی بی اسفناج هم استفاده کنید)، 2 قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، نان سبوس دار، کره نرم شده، پنیر

طرز تهیه: فر را با دمای 90 درجه سانتی گراد گرم کنید. روغن را در یک تابه نچسب بزرگ روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید. موسیر را اضافه کنید؛ بپزید، حدود 3 دقیقه مرتباً هم بزنید تا نرم شود. قارچ و آویشن را اضافه کنید؛ 8 تا 10 دقیقه تا زمانی که قارچ ها نرم و قهوه ای طلایی شوند بپزید و گاهی هم بزنید. اسفناج و سرکه را اضافه کنید؛ بپزید و مدام هم بزنید تا اسفناج پخته شود و سرکه تبخیر شود، حدود 2 دقیقه زمان کافی است. سپس مخلوط را به یک کاسه متوسط منتقل کنید.

برش های نان را با یک لایه نازک کره بپوشانید. روی یک طرف از نان را 1 تکه پنیر ورقه ای، مقداری مخلوط قارچ و اسفناج و مقداری پنیر رنده شده قرار دهید.

ساندویچ ها را داخل ماهیتابه بچینید و سپس ماهیتابه را داخل فر قرار دهید؛ 2 تا 3 دقیقه تا زمانی که کف آن ترد و قهوه ای شود بپزید. ساندویچ ها را با احتیاط برگردانید و حدود 2 دقیقه به پختن ادامه دهید تا پنیر کاملا آب شود. هم اکنون از ساندویچ قارچ و اسفناج شما آماده است و میتوانید از آن لذت ببرید.

ریزوتو قارچ

این ریزوتو قارچ فوق العاده خامه ای و خوش طعم است. استفاده از شیتاک خشک (نوعی قارچ) و کرمینی تازه (نوعی قارچ) به ریزوتو طعم بی نظیری می بخشد.

مواد لازم: آب گوشت، 1 لیوان آب، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر، قارچ تازه خرد شده (مانند کرمینی)، قارچ شیتاکه، دکمه ای و/یا صدفی (5 فنجان)، آویشن، کره، 1 قاشق غذاخوری سیر ریز خرد شده، موسیر، 1فنجان برنج آربوریو (مخصوص پخت برای ریزوتو)، نمک، پنیر پارمزان رنده شده، 2 قاشق غذاخوری پیازچه تازه خرد شده.

طرز تهیه: آب و آب گوشت را باهم در یک قابلمه کوچک روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. در همین حال، یک تابه بزرگ چدنی را روی حرارت زیاد گرم کنید تا گرم شود. روغن را داخل تابه بریزیداضافه ؛ قارچ را اضافه کنید؛ 6 تا 8 دقیقه بپزید، گاهی اوقات هم بزنید تا کاملا قهوه ای شود. آویشن را اضافه کنید؛

حدود 1 دقیقه بپزید و مرتباً هم بزنید تا معطر شود. از روی حرارت بردارید. 1/2 فنجان قارچ را به یک کاسه کوچک منتقل کنید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. 2 قاشق غذاخوری کره را به قارچ ها در تابه اضافه کنید. حدود 1 دقیقه بپزید و هم بزنید تا آب شود و کف کند. سیر و موسیر را اضافه کنید؛ حدود 2 دقیقه بپزید و مرتباً هم بزنید تا معطر و نرم شود. برنج را اضافه کنید؛

بپزید و مدام هم بزنید تا برشته شود، حدود 1 دقیقه. حرارت را تا متوسط کاهش دهید. 3/4 فنجان از مخلوط آبگوشت گرم را اضافه کنید. بپزید، حدود 3 دقیقه مرتباً هم بزنید تا تقریباً جذب شود. اضافه کردن مخلوط آبگوشت را هر بار 3/4 فنجان ادامه دهید و مرتباً هم بزنید تا مایع تقریباً جذب شود و برنج خامه ای شود، 15 تا 18 دقیقه. از روی حرارت بردارید.

نمک، 1/3 فنجان پارمزان و 2 قاشق غذاخوری کره باقی مانده را با هم مخلوط کنید. باقیمانده مخلوط آبگوشت گرم را هم بزنید تا در صورت نیاز شل شود. ریزوتو را بین 4 کاسه تقسیم کنید. 1/2 فنجان قارچ ، 2 قاشق غذاخوری پارمزان و پیازچه را روی آن قرار دهید. در آخر می توانید با برگ های آویشن تزئین کنید.

پاستا با قارچ خامه ای

خرید فواید قارچ برای سلامتی | تایسز

این دستور پاستا با قارچ خامه ای یک شام گیاهی خوشمزه است در حدود 30 دقیقه آماده می شود. این دستور پخت ماکارونی قارچی آسان برای مهمانان شما خوب است، بنابراین اگر مطمئن نیستید که در یک مهمانی شام گیاهی چه چیزی سرو کنید، در اینجا یک ایده وجود دارد!

موادلازم : ماکارونی (فتوچینی یا لینگوین را پیشنهاد میکنم)، 1 قاشق غذاخوری کره، 1/2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، قارچ نازک برش خورده، 2 حبه سیر خرد شده، 1/3 فنجان آب مرغ، ادویه، 1 قاشق چایخوری آب لیمو، 1 قاشق چایخوری آرد، 1/2 قاشق چایخوری خردل، 1 فنجان خامه، نمک و فلفل به میزان دلخواه، جعفری تازه خرد شده، پنیر پارمزان تازه رنده شده به دلخواه (اختیاری)

طرز تهیه: در یک قابلمه بزرگ آب و نمک را برای پاستا بجوشانید و طبق دستور بسته آن را به صورت آل بپزید. در همین حین، کره و روغن را در تابه ای روی حرارت متوسط رو به بالا اضافه کنید. قارچ و سیر را به تابه اضافه کنید و حدود 5 دقیقه تفت دهید و مرتباً هم بزنید تا قارچ ها بیشتر آب خود را آزاد کنند و پخته شود.

قارچ ها را از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید. آب مرغ، چاشنی ، آب لیمو، آرد و خردل را به تابه اضافه کنید. هم بزنید تا خمیری یکدست شود. خامه را هم بزنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. قارچ ها را دوباره داخل تابه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و چند دقیقه دیگر بپزید تا سس کمی غلیظ شود. به میزان لازم سس را با نمک و فلفل مزه دار کنید. پاستا را آبکش کرده و در صورت تمایل روی آن، سس را با جعفری و پارمزان بریزید.

 طرز تهیه پاستا با قارچ خامه ای : تهیه این پاستا با قارچ گیاهی خامه ای آسان است. ابتدا قارچ ها را با مقداری روغن، کره و سیر تفتدهید. بعد از چند دقیقه آنها را به طور موقت از ماهیتابه خارج کنید. سپس با آب لیمو، آب مرغ،ادویه، آرد، خردل و خامه یک سس سریع درون تابه درست کنید. سپس قارچ ها را دوباره داخل آنبریزید. با مخلوط کردن سس خوشمزه با پاستا دلخواهتان، کار را به پایان برسانید.