اجاق گازها به دلیل این که در طول هفته و به طور معمول از آن ها استفاده می شود، زود کثیف می شوند. اصلی ترین چیزی که پس از پخت غذا بر روی صفحه اجاق گاز شما می ماند، رد چربی است که تمیز کردن اجاق گاز از چربی ها و مواد سوخته برای خانم های خانه دار همیشه یک معضل بوده است و تمیز کردن آن یک کار سخت به شمار می رود.

تمیز کردن اجاق گاز با مواد پاک کننده

برای پاک کردن سطح گاز، اصلا لازم نیست که از پاک کننده های شیمیایی که بوی تندی هم دارند استفاده کنید که به سطح گاز شما آسیب بزنند و باعث بیماری ریوی درشما گردد. بسیاری از مردم وقتی راه های درست تمیز کردن گاز را ندانند به اجاق گاز خود آسیب می زنند. برای تمیز کردن اجاق گاز نیازی به استفاده از مواد شیمیایی که برای سلامتی هم ضرر دارد نیست و با چند راهکار کوچک می توانید اجاق گازی تمیز و عاری از هرگونه چربی و کثیفی داشته باشید

استفاده از ترکیب پاک کننده های طبیعی و خانگی برای تمیز کردن اجاق گاز

۱- تمیز کردن اجاق گاز با جوش شیرین و آمونیاک

در حالی که تمیز کننده آمونیاک برای همه چیز ایده آل نیست اما هیچ چیزی برای تمیز کردن اجاق گاز تان هم بهتر از آن نیست. با این روش که به شما می گوییم کار کمتری را برای انجام دادن دارید. هنگامی که می خواهید اجاق گاز خود را تمیز کنید، ابتدا مشعل ها را از روی گاز خود بردارید و آمونیاک بریزید و بگذارید یک روز تمام بماند و فردای آن روز مواد پاک کننده را بشویید؛ مشاهده خواهید کرد که چگونه سطح گاز شما درخشان و تمیز شده است.

۲- مورد دوم آب اکسیژنه و جوش شیرین است

آب اکسیژنه نیز همانند آمونیاک عمل می کند و قدرت زیادی در پاک کردن چربی ها از روی سطوح دارد. محلول آب اکسیژنه و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و بر روی سطح گاز خود بمالید. سطح گاز را با جوش شیرین بپوشانید و سپس آب اکسیژنه را کم کم روی آن بریزید و بعد از چند دقیقه آب کشی کنید.

مطالب مرتبط : تمیز کردن گاز و فر از مواد سوخته

مطالب مرتبط : تمیز کردن اجاق گاز به صورت دستی

۳- آب جوش

اگر شما پاک کننده ها و محلول ها را در خانه خود نداشته باشید، قطعا آب جوش را دارید. این مورد را هم امتحان کنید و هنگام تمیز کردن اجاق گاز آرام و با رعایت احتیاط آب جوش را روی جاهایی که کثیف شده اند و آثار چربی دارند، بریزید و بگذارید برای دقایقی بماند تا خنک شود. زیرا چیز های سخت و لکه ها و چربی ها به سادگی محو می شوند و دیگر اثری از آن ها نیست؛ ولی با این حال با یک تکه صابون که روی اسکاج و یا اسفنج مالیده اید، می توانید روی سطوح بکشید.

این راه حل بسیار ساده است و هم چنین از دوست داران و طرفداران محیط زیست هم به شمار می آید! چون از مواد کاملا طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی درست شده است.

۴- مخلوط نمک و جوش شیرین

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری نمک را با هم مخلوط کنید. سپس یک قاشق سوپ خوری آب بر روی آن بریزید تا مانند خمیر شود و پارچه ای که از قبل آماده کرده اید را داخل این مخلوط درست شده ببرید و سپس روی سطح گاز بکشید و مخصوصا قسمت هایی که چربی آن ها زیاد است در نتیجه این کار مایعات جذب پارچه می شوند و سطح گاز شما تمیز شده است.

خرید تمیز کردن اجاق گاز با مواد پاک کننده | تایسز

۵- روغن گیاهی و یا روغن زیتون

با استفاده از این روش می توانید روغن زیتون و یا روغن گیاهی را بر روی سطح اجاق گاز خود بریزید و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز روغن را روی سطح گاز بمالید. در انتها روی آن را اسپری تمیز کننده همه کاره بپاشید. این روش را شما نیز می توانید برای تمیز کردن هود های شیشه ای خود نیز استفاده کنید.

۶- مخلوط آب و صابون

برای این کار شما می توانید با استفاده از یک اسفنج که آغشته به صابون پودر شده است و هم چنین مقداری آب شروع به تمیز کردن سطح گاز خود بکنید تا درخشان شود و دیگر اثری از مواد غذایی و چربی نباشد. حتما قبل از این کار، سرپوش شعله های گاز را از صفحه اجاق گازتان جدا کنید، تا بتوانید مواد غذایی پخته شده که به سطح گاز چسبیده اند را تمیز کنید.

می توانید یک خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه کنید و سپس بر روی محلی که مورد نظر شماست بمالید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بماند و سپس تمیز کنید و مشعل ها را آب کشی کنید و بعد از این که با یک پارچه سطح گاز خود را خشک نمودید، مشعل ها را روی گاز قرار دهید.

۷- سرکه سفید

سرکه سفید جزو بهترین تمیز کننده ها به شمار می رود. شما می توانید برای تمیز کردن ظروف شیشه ای خود نیز از این محلول سفید رنگ استفاده کنید تا رگه ها و لکه ها بر روی ظروف شما تمیز و پاک شوند. یک نسبت سرکه سفید را با دو نسبت آب در یک بطری اسپری بریزید و سپس بر روی جرم ها بپاشید تا تمیز شود. حالت اسیدی که سرکه سفید دارد به شما در حذف کثیفی ها هنگام تمیز کردن اجاق گاز کمک می کند. برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آشپزخانه تان نیز می توانید از این محلول استفاده کنید.

۸- جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین خاصیت ضد باکتریایی دارد که وقتی با روغن لیمو ترکیب شود یک تمیز کننده و پاک کننده فوق العاده خواهید داشت که به آسانی هر  لکه، چربی و کثیفی را از سطوح گاز و هود شما پاک می کنند. جوش شیرین هم چنین دارای ذرات خوبی است که در پاک کردن لکه ها به شما کمک می کند.

این ماده غذایی به اندازه ایی ملایم است که شما حتی برای پاک کردن شیشه های خود نیز می توانید از آن استفاده کنید و شیشه های شما حتی یک خش نیز بر نمی دارد. برای پاک کردن سطح گاز خود، شما می توانید بک نصفه لیمو را به همراه کمی جوش شیرین، روی سطح مورد نظر خود بمالید و سپس نقطه مورد نظر را با یک پارچه نخی پاک کنید.

۹- مایع ظرفشویی و جوش شیرین

به مقدار یکسان و مساوی از جوش شیرین و مایع ظرف شویی را در یک ظرف با هم مخلوط کنید تا یک مخلوط کف آلود به دست آید. سپس این ترکیب را روی سطح گاز و تابه بریزید تا کثیفی را شل کند. بعد از یک ساعت که گذاشتید بماند، باز شروع به تمیز کردن اجاق گاز کنید تا مطمئن شوید که ظروف شما تمیز و عاری از هر گونه کثیفی شده است.

برای سطوحی که صاف نیستند، شما می توانید از یک اسفنج استفاده کنید و برای سطوح براق از یک پارچه نرم استفاده کنید. قبل از استفاده کردن از آن ها کاملا مطمئن شوید که سطح گاز شما خشک باشد. برای لکه هایی که سوخته اند و سفت و سخت هستند شما می توانید با استفاده از یک تیغ لکه های سوخته را از شعله های اجاق گاز بکنید و بقیه مواد را به صورتی که ذکر شد پاک کنید.

نکات آخر برای تمیز کردن اجاق گاز:

قبل از آن که بخواهید از هرکدام از روش هایی تمیز کردن اجاق گاز که گفتیم را امتحان کنید، ابتدا باید اجاق گاز شما سرد باشد. با یک دستمال کاغذی مرطوب تکه ها و خرده های غذا را پاک کنید و بعد از هر بار استفاده از اجاق گاز، آن را تمیز کنید تا مجبور نباشید برای لکه های چربی که ماه هاست بر روی سطح گاز شما چسبیده اند، به تمیز کردن آن ها بپردازید.

تمیز کردن اجاق گاز بعد از هر بار استفاده روزانه کمک می کند تا لکه ها به آسانی تمیز شوند. هرچه زمان تمیز کردن اجاق گاز و سایر وسایل آشپزخانه تان را به تاخیر بیندازید، لکه ها سخت تر پاک می شوند.