یافتن تعادل بین کار و زندگی

در دنیای پر سرعت امروز، بسیاری از مردم برای یافتن تعادل بین کار و زندگی تلاش می کنند. به دلیل افزایش تقاضا های شغلی و وظایف شخصی، احساس سنگینی و نگرانی بیش از حد بین افراد طبیعی است. اما برای رفاه و لذت عمومی، ایجاد تعادل مناسب بین کار و زندگی شخصی ضروری است.

در این وبلاگ، در مورد یافتن تعادل بین کار و زندگی و کاهش استرس بحث خواهیم کرد و توصیه های مفیدی برای انجام هر دو ارائه خواهیم داد. چه دانشجو باشید، چه یک کارمند تمام وقت یا یک کارآفرین، این تکنیک ها به شما امکان می دهد تعادل سالمی داشته باشید و از زندگی رضایت بیشتری داشته باشید.

همواره مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. مدیریت استرس به مراقبت از خود بستگی دارد. ورزش، مدیتیشن، و مطالعه فعالیت‌ های لذت‌ بخش و آرامش‌ بخشی هستند که به کاهش استرس و افزایش رفاه عمومی کمک می‌ کنند.

درک علل اصلی استرس و عدم تعادل بین کار و زندگی

استرس و عدم تعادل بین کار و زندگی دو مشکل مرتبط هستند که اغلب با هم وجود دارند. درک علل اساسی استرس و نداشتن تعادل میان کار و زندگی برای رسیدگی موفقیت آمیز به هر دو ضروری است. استرس و عدم تعادل بین کار و زندگی اغلب ناشی از موارد زیر است:

  • کار بیش از حد:

ممکن است برای افراد چالش برانگیز باشد که شغل و زندگی خانگی خود را در زمانی که ساعات طولانی کار می کنند و حجم کاری بالایی دارند، با هم ترکیب کنند. فرسودگی شغلی و افزایش سطح استرس ممکن است ناشی از این روند باشد.

  • فقدان مرزها:

اگر بین زمان کار و زمان شخصی خطوط مشخصی ایجاد نشود، کار ممکن است به زمان شخصی تبدیل شود و عدم تعادل بین کار و زندگی ایجاد شود.

  • مدیریت زمان ناکارآمد:

مدیریت ناکارآمد زمان ممکن است منجر به اولویت بندی ضعیف در کار شود که سطح استرس را افزایش می دهد.

  • محیط کار ناسالم:

استرس و عدم تعادل بین کار و زندگی ممکن است ناشی از یک محیط کاری ناسالم باشد که با سطح استرس بالا، ارتباطات ضعیف و حمایت ناکافی مشخص می شود.

روتین های ساده برای تعادل بهتر کار و زندگی

در حالی که کم کردن حجم کار و تعهدات شخصی ممکن است غیرممکن به نظر برسد، حتی تعدیل‌ های کوچک نیز می‌توانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند. در زیر هر نکته به طور کامل توضیح داده شده است:

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید:

تعادل موفقیت آمیز کار و زندگی به مراقبت از خود بستگی دارد. از فعالیت های لذت بخش و آرامش بخش مانند مطالعه، مدیتیشن یا ورزش لذت ببرید. خودمراقبتی یک تسکین بسیار ضروری از سختی‌ های شغلی و زندگی شخصی است و استرس را کاهش می‌ دهد و در عین حال سلامت روان را افزایش می‌ دهد. ممکن است به آسانی قدم زدن یا یک حمام خوب باشد. وقت گذاشتن برای خود و پایبندی به آن کلید اصلی است.

ایجاد مرزها:

با تعیین ساعات اداری و خودداری از فعالیت های مرتبط با کار فراتر از آن ساعات، خطوط بین زندگی کاری و شخصی را ترسیم کنید. این ممکن است شامل پرهیز از تماس‌ های تلفنی مربوط به کار در زمان شخصی، خاموش کردن هشدار های ایمیل کاری بعد از ساعات اداری و رفتن به موقع از محل کار به خانه باشد. داشتن مرز های مشخص، جلوگیری از همپوشانی زمان شخصی و کاری را آسان تر می کند.

زمان خود را مدیریت کنید:

از تکنیک های مدیریت زمان موثر برای افزایش بهره وری و کاهش استرس استفاده کنید. فعالیت ها را اولویت بندی کنید، از انجام چند کار بطور همزمان جلوگیری کنید و در صورت امکان وظایف را محول کنید. افراد ممکن است با کارآمدی و سازماندهی سطح استرس خود را کاهش دهند، توجه خود را بیشتر کنند و بهره وری را افزایش دهند.

به طور منظم استراحت کنید:

استراحت در طول روز به کاهش سطح استرس و بهبود تمرکز و بهره وری کمک می کند. چند دقیقه دور از صفحه نمایش، چند دقیقه پیاده روی کوتاه یا مقداری حرکات کششی ممکن است تأثیر قابل توجهی داشته باشد. مکث کردن، استرس را از بین می برد، به ذهن اکسیژن می دهد که بسیار مورد نیاز است و بهزیستی عمومی را افزایش می دهد.

چگونه تعادل کار و زندگی سالم ایجاد کنیم و استرس را کاهش دهیم؟

  • ایجاد یک محل کار سالم:

حفظ تعادل مناسب بین کار و زندگی و کاهش سطح استرس نیاز به یک محل کار سالم دارد. برای ایجاد یک محل کار سالم، پیشنهادات زیر را در نظر بگیرید:

  • ترویج ارتباطات باز:

ارتباط مستقیم و صریح بین نیروی کار و مدیریت. این استرس را کاهش می دهد و به ایجاد یک فضای خوب در محل کار کمک می کند.

  • ترویج فرهنگ حمایت:

بر روی ایجاد یک محیط کاری دلپذیر و فراگیر کار کنید که در آن افراد احساس احترام و قدردانی کنند. یک محیط کاری حمایتی ممکن است استرس را کاهش دهد و رضایت شغلی را افزایش دهد.

  • ارائه فرصت هایی برای یادگیری و توسعه:

به کارکنان فرصت هایی برای پیشرفت در حرفه خود بدهید. در نتیجه، سطح استرس کاهش می‌یابد و رفاه عمومی کارکنان افزایش می‌یابد.

  • شرایط کاری انعطاف پذیر را فراهم کنید:

تا جایی که امکان دارد، شرایط کاری انعطاف پذیر مانند کار از راه دور یا ساعات کاری انعطاف پذیر را فراهم کنید. کارمندان از تعادل بیشتر بین کار و زندگی سود می برند که سطح استرس را کاهش می دهد.

چگونه استرس را کنترل کنیم؟

خرید راه های یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس | تایسز

اگرچه استرس جزء ضروری زندگی است، اما می توان آن را کنترل کرد. در اینجا چند پیشنهاد برای مدیریت استرس وجود دارد:

  • منبع استرس را تعیین کنید:

دانستن اینکه تنش از کجا می آید به شما کمک می کند آن را کنترل کرده و کاهش دهید. افراد ممکن است با درک عواملی که استرس را ایجاد می کند، به طور موثر تری آن را کنترل کنند.

  • از روش‌های تمدد اعصاب استفاده کنید:

تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا از جمله روش‌هایی هستند که ممکن است به کاهش سطح استرس کمک کنند. آن ها یک استراحت ذهنی ایجاد می کنند، استرس را کاهش می دهند و آرامش را بیشتر می کنند.

تاثیر یوگا در خود مراقبتی و کاهش استرس

این بخش قصد دارد اهمیت خود مراقبتی را ترسیم کند و توصیه های مفیدی برای مشارکت موفقیت آمیز در آن ارائه دهد. این بخش به شما دانش و انگیزه می دهد تا اهمیت مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید، خواه در آن تازه کار باشید یا به دنبال راه های جدیدی برای گنجاندن آن در زندگی روزمره خود باشید.

یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس

تحقیقات قدیمی و جدید تأثیر مثبت یوگا بر کاهش استرس و بهزیستی ذهنی را تأیید می کند. اکنون مطالعه دیگری در سال 2023 در مجله رفتار پزشکی، شواهد بیشتری در مورد فواید کاهش استرس و تقویت مغز توسط یوگا پیدا کرده است. انجام تمرین یوگا با شدت متوسط چند بار در هفته در خانه به کاهش علائم استرس و حتی بهبود حافظه کوتاه مدت و استرس کمک می کند.

برای این کارآزمایی کوچک، اما گویا، محققان مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته Beckman در دانشگاه ایلینویز اوربانا شامپین، 86 بزرگسال تمام وقت را که همگی علائم استرس را تجربه می‌ کردند، ارزیابی کردند که در یک دوره هشت هفته‌ ای در برنامه یوگا از راه دور با شدت متوسط شرکت کردند.

در نهایت، شرکت‌ کنندگانی که به مدت 50 دقیقه، سه بار در هفته، به مدت هشت هفته (در خانه) یوگای با شدت متوسط انجام دادند، در مقایسه با گروه کنترل، «استرس و اضطراب به‌طور قابل‌ توجهی کمتر و دقت بالاتری در وظایف حافظه کاری داشتند».

چکیده این مطالعه گزارش می دهد که، «تمرین یوگا با شدت متوسط از راه دور، ایمن و لذت بخش بود و ممکن است استرس را کاهش دهد و عملکرد شناختی را بهبود بخشد.»

  • اغلب ورزش کنید :

ورزش مکرر ممکن است به کاهش سطح استرس، بهبود سلامت روان و بهبود رفاه عمومی کمک کند. اندورفین، کاهش دهنده استرس طبیعی بدن، هنگام ورزش آزاد می شود.

  • از دیگران کمک بخواهید :
خرید راه های یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس | تایسز

صحبت با دوستان، اقوام یا یک متخصص سلامت روان ممکن است حمایت عاطفی را فراهم کند و به افراد کمک کند استرس را بهتر مدیریت کنند. کمک گرفتن از دیگران همچنین ممکن است به افراد در تغییر دیدگاه و کشف مکانیسم های جدید مقابله با استرس کمک کند.

اثرات کوتاه مدت استرس

استرس می تواند اثرات مثبت و منفی بر روی بدن و ذهن ما داشته باشد. در کوتاه مدت، استرس می تواند طیف وسیعی از علائم فیزیکی، عاطفی و شناختی را ایجاد کند، به طور کلی، مدیریت اثرات کوتاه مدت استرس می تواند چالش برانگیز باشد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره ما داشته باشد.

نتیجه: نحوه ایجاد تعادل سالم بین کار و زندگی و کاهش استرس: مدیریت استرس و تعادل بین کار و زندگی برای یک زندگی شاد و موفق ضروری است. افراد و سازمان ها ممکن است به طور معنا داری محیط کار خود را تغییر دهند و با شناخت عواملی که منجر به استرس و عدم تعادل بین کار و زندگی می شوند، تعادل بین کار و زندگی را ارتقا دهند.

روتین های ساده مانند تعیین مرز ها، اولویت دادن به خود مراقبتی، استفاده از تکنیک های مدیریت زمان موثر، و استراحت های مکرر به کاهش سطح استرس و افزایش تعادل بین کار و زندگی کمک می کند.

چرا وقتی استرس داریم نمی توانیم دست از خوردن شیرینی و غذاهای پرچرب برداریم؟

خرید راه های یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس | تایسز

موش ها، آن ها دقیقاً مانند ما هستند – آن ها واقعاً غذا های چرب و نوشیدنی های شیرین را دوست دارند. و طبق یک مطالعه جدید، آن ها حتی زمانی که استرس دارند تمایل بیشتری به خوردن دارند.

اخیراً، گروهی از محققان مؤسسه تحقیقات پزشکی گاروان استرالیا دریافتند که بخشی از مغز جوندگان که مسئول کنترل گرسنگی و سیری است، اساساً هنگام تحت فشار استرس از بین می‌رود. دانشمندان مطمئن هستند که دقیقاً همین اتفاق در مغز انسان نیز می افتد.

مدت‌ هاست که می‌ دانیم استرس بر انتخاب‌ های غذایی ما تأثیر می‌ گذارد – معمولاً به روش‌ هایی که برای سلامتی ما مضر است. دکتر هربرت هرتزوگ، محقق اصلی، می‌ گوید که تیم او دریافت که استرس مزمن، هابنولار جانبی مغز را که یک ناحیه عصبی است که از پرخوری هم در موش و هم در انسان جلوگیری می‌ کند، می‌ بندد.

محققان ابتدا موش ها را به دو گروه تقسیم کردند. به هر دوی آن ها غذای موش پرچرب داده شد، اما یک گروه در معرض برخی از عوامل استرس زا خفیف قرار گرفتند؛ مانند تعویض بسترشان یا با یک استخر کم عمق آب، در حالی که گروه دیگر تنها ماند.

در آن زمان بود که دانشمندان متوجه شدند که در هابنولار جانبی چه اتفاقی می افتد. هرتزوگ می‌گوید به طور معمول، وقتی موش سیر است، این بخش از مغز «هر گونه احساسات مثبت» را در مورد غذایی که می‌خورد کاهش می‌ دهد تا از زیاده‌ روی جلوگیری کند. اما در گروه تحت استرس، همان نورون‌ ها «ساکت» بودند و به سیگنال‌ های پاداش اجازه می‌ دادند فعال بمانند و موش‌ ها را تشویق به ادامه غذا خوردن کردند.

در مرحله بعد، دانشمندان به موش‌ هایشان اجازه دادند بین نوشیدن آب ساده یا آبی که با شکر پر شده بود یکی را انتخاب کنند. موش‌ هایی که تحت استرس رژیم غذایی پرچرب بودند، سه برابر بیشتر از موش‌ هایی که رژیم پرچرب داشتند، آب شیرین می‌ نوشیدند.

یافته ها حاکی از آن است که استرس نوعی ضربه به مغز وارد می کند : واکنش طبیعی مغز به سیری را خاموش می کند، و منجر به سیگنال های پاداش بدون توقف می شود که خوردن غذاهای بسیار خوش طعم را لذت بخش تر می کند. چربی و کالری – و در دراز مدت ترجیحی برای آن غذا ها ایجاد می کند.

هرتزوگ از نظر فنی می‌ توانست همین مطالعه را روی انسان‌ ها انجام دهد، اما این دقیقاً اخلاقی نیست. او می‌ گوید: «مردم احتمالاً دوست ندارند از راه دور کنترل شوند. با این حال، هرتزوگ، که می‌ خواست بداند چرا به نظر می‌ رسد بسیاری از ما وقتی استرس داریم، غذاهایی با چربی و قند بیشتری مصرف می‌ کنیم، مطمئن است که این یافته‌ ها در مورد مغز های پیچیده انسان و همچنین مغز های جوندگان کوچک صدق می‌ کند.

این به این دلیل است که ساختار عصبی، به ویژه مولکول هابنولا و NPY، در انسان و موش تقریباً یکسان است. هرتزوگ می‌گوید: «می‌ توانیم با خیال راحت فرض کنیم که مسیر ها و مکانیسم‌ های کنترل یکسان یا حداقل بسیار مشابه هستند».

درک مراقبت از خود

مراقبت از خود گاهی نادیده گرفته می شود یا به عنوان یک امر تجملاتی تلقی می شود، اما برای داشتن یک زندگی شاد و سالم ضروری است. خود مراقبتی در مورد نیاز های جسمی و عاطفی ماست.

اهمیت مراقبت از خود

مراقبت از خود بسیار مهم است و با اولویت دادن به خود، ممکن است سلامت جسمی و روانی خود را افزایش دهیم، سطح انرژی خود را بالا ببریم و شادی و رضایت عمومی خود را از زندگی افزایش دهیم.

خود مراقبتی برای حفظ تعادل بین کار و زندگی ضروری است، چه از طریق ورزش، مدیتیشن، یا صرف وقت برای استراحت و شارژ مجدد.

خود مراقبتی برای داشتن یک زندگی سالم و کامل ضروری است. رفتار ها و اعمال افراد برای ارتقای سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی آن ها را توصیف می کند. خودمراقبتی علیرغم اهمیتی که دارد، گاهی اوقات نادیده گرفته می شود یا در زندگی پرشور و پرشتاب ما به عنوان یک امر تجملاتی دیده می شود.

انواع خود مراقبتی :

خرید راه های یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس | تایسز
  • خود مراقبتی فیزیکی : همه چیز در مورد مراقبت از بدن شماست. ورزش، رژیم غذایی سالم و خواب کافی همگی نمونه هایی از فعالیت بدنی هستند.
  • خود مراقبتی عاطفی : مدیریت عواطف و احساسات، محور مراقبت از عواطف خود است. برای کمک به درک و پردازش احساسات خود، مشاوره، نوشتن یا خود اندیشی را امتحان کنید.
  • خود مراقبتی ذهنی : این خود مراقبتی بر حفظ سلامت روان و رفاه شما تمرکز دارد. تکنیک های تمرکز حواس و کاهش استرس را برای افزایش سلامت روان خود تمرین کنید.
  • خود مراقبتی معنوی : این مراقبت از خود شامل دستیابی به چیزی بزرگتر از خود است. این نوع مراقبت از خود به شما کمک می کند تا با هدف و معنویت خود ارتباط برقرار کنید، چه از طریق عبادت، مراقبه یا سایر فعالیت های معنوی.
  • سلامت جسمانی : تمرین‌ های منظم خود مراقبتی مانند ورزش، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی به حفظ سلامت جسمی و جلوگیری از بیماری‌ های مزمن کمک می‌کند.
  • افزایش سلامت روان : شیوه های خود مراقبتی مانند کاهش استرس، مشاوره و ذهن آگاهی ممکن است به کاهش اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان کمک کند.
  • افزایش روابط شخصی : مراقبت از خود ممکن است به شما در برقراری ارتباط بهتر، حل تعارضات و تقویت روابط با عزیزان، دوستان و شرکایتان کمک کند.
  • افزایش بهره وری : با مراقبت از خود، ممکن است توجه خود را بیشتر کنیم، انرژی بیشتری داشته باشیم و اهداف خود را سریع تر انجام دهیم.
  • ارتقای بهزیستی کلی : شیوه های مراقبت از خود مانند تمرکز حواس، قدردانی و خود اندیشی ممکن است به افراد کمک کند که از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند و بهزیستی عمومی خود را بهبود بخشند.

چگونه مراقبت از خود را تمرین کنیم؟

اکنون که اهمیت خود مراقبتی را می‌ دانید، چگونه شروع به اجرای آن در فعالیت‌ های روزمره خود می‌ کنید؟ خبر خوب این است که خود مراقبتی نباید پرهزینه یا وقت گیر باشد و روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که شما را به راه انداخته است :

  • برای خود وقت بگذارید :

خواه 10 دقیقه باشد یا یک ساعت، مطمئن شوید که هر روز زمانی را فقط برای خودتان برنامه ریزی می کنید. در این زمان کاری لذت بخش انجام دهید، مانند خواندن کتاب، حمام کردن، یا قدم زدن.

  • فعالیت های خود مراقبتی را در اولویت قرار دهید :

فهرستی از فعالیت های خود مراقبتی مورد علاقه خود را تهیه کنید و آن ها را در اولویت اصلی خود قرار دهید. مطمئن شوید که کاری را انجام می دهید که از آن لذت می برید، چه تمرین یوگا، مدیتیشن یا خواب.

  • با خودت مهربان باش :

مراقبت از خود یعنی مهربانی با خود، از سخت گیری بیش از حد با خودتان بپرهیزید. اگر وقت ندارید یا یک روز مراقبت از خود را از دست می دهید، به خودتان سخت نگیرید. به سادگی روی توانایی های خود و آنچه که به شما احساس خوشحالی می دهد تمرکز کنید.

  • دوستان مثبت :
خرید راه های یافتن تعادل بین کار و زندگی وکاهش استرس | تایسز

اطراف خود را با کسانی احاطه کنید که برای فعالیت های مراقبت از خود ارزش قائل هستند و از آن ها حمایت می کنند. یک سیستم حمایتی قوی از دوستان و خانواده ممکن است به طور قابل توجهی تلاش های خود مراقبتی شما را بهبود بخشد.

  • آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است :

مراقبت از خود یک سفر شخصی است و آنچه برای یک فرد مؤثر است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. بنابراین، چندین چیز را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است. چندین روش مراقبت از خود را بررسی کنید تا ببینید کدام یک به شما بهترین احساس را می دهد.

چالش ها و راه حل های رایج مراقبت از خود

بدون شک می دانیم که مراقبت از خود مهم است، ما اغلب به دلیل سبک زندگی پرمشغله خود در آن عقب می مانیم. بیایید ببینیم برخی از چالش های خود مراقبتی و راه حل های آن ها چیست :

  • محدودیت های زمانی :

زمانی که کار های زیادی دارید، پیدا کردن زمان برای مراقبت از خود ممکن است چالش برانگیز باشد. راه حل : فعالیت های خود مراقبتی را هر روز یا هر هفته در زمان خاصی برنامه ریزی کنید و به آن ها متعهد شوید. مراقبت از خود را اولویت اصلی و جزء ضروری برنامه روزانه خود قرار دهید.

  • تعیین محدودیت ممکن است دشوار باشد :

وقتی صحبت از مراقبت از خود می شود، تعیین حد و مرز با دیگران می تواند دشوار باشد. راه حل : در تعیین حد و مرز ها و انتقال خواسته های خود به دیگران نیرومند باشید. ارزش مراقبت از خود را برای رفاه عمومی خود هرگز فراموش نکنید.

  • فقدان انگیزه (اهمیت مراقبت از خود) :

حفظ انگیزه و علاقه به فعالیت های خود مراقبتی ممکن است چالش برانگیز باشد. تعیین اهداف واقع بینانه و گنجاندن مراقبت از خود در برنامه روزانه خود راه حل است. برای حفظ انگیزه، فعالیت های لذت بخش را در رژیم مراقبت از خود بگنجانید.

  • محدودیت های مالی :

برخی از شیوه های مراقبت از خود ممکن است گران باشد و برای بسیاری از افراد قابل دسترس نباشد. راه حل : تمرینات خود مراقبتی مانند نوشتن، پیاده روی و مدیتیشن اغلب رایگان یا ارزان هستند. فعالیت هایی را پیدا کنید که متناسب با بودجه شما باشد و آن ها را به طور منظم در رژیم مراقبت از خود بگنجانید.

نتیجه گیری و اهمیت مراقبت از خود

مراقبت از خود باید در اولویت زندگی روزمره ما قرار گیرد زیرا برای رفاه کلی ما ضروری است. خلق و خو، سطح استرس و کیفیت روابط ما ممکن است با مراقبت خوب از سلامت جسمی، عاطفی و روانی ما بهبود یابد. ما ممکن است خود مراقبتی را به عنوان یک عادت ایجاد کنیم و با درک اهمیت آن، تعیین اهداف واقع بینانه و ایجاد یک روال خود مراقبتی از آن سود ببریم.

  • آب کافی بنوشید
  • سبزیجات بخورید
  • یک کار خلاقانه انجام دهید
  • شب راحت بخوابید
  • ورزش کنید و فعال باشید
  • منظم بمانید

انواع مراقبت از خود :

  • عاطفی
  • محیطی
  • مالی
  • فکری
  • شغلی
  • فیزیکی
  • اجتماعی
  • معنوی

سوالات متداول :

چگونه زمان خود را مدیریت کنیم ؟
  1. بدانید وقت خود را چگونه می گذرانید
  2. به برنامه روزانه پایبند باشید
  3. اولویت بندی کنید
  4. ابتدا با سخت ترین کار مقابله کنید
  5. کارهای مشابه را دسته ای پردازش کنید
  6. محدودیت های زمانی معقول تعیین کنید
  7. یاد بگیرید چه زمانی نه بگویید
  8. از انجام چند کار خودداری کنید
  9. همه چیز را مرتب نگه دارید
  10. از ابزارهای مدیریت زمان استفاده کنید
آیا استرس و اضطراب باهم متفاوت اند ؟

افراد تحت استرس علائم روحی و جسمی مانند تحریک پذیری، عصبانیت، خستگی، درد عضلانی، مشکلات گوارشی و مشکل در خواب را تجربه می کنند. از سوی دیگر، اضطراب با نگرانی های مداوم و بیش از حد تعریف می شود که حتی در غیاب یک عامل استرس زا از بین نمی روند.

چه ورزش هایی به کاهش استرس کمک میکند؟
  • دویدن
  • پیاده روی
  • یوگا
  • ورزش های تیمی
  • سنگ نوردی