در هنگام خرید اجاق گاز باید به نکات مهمی توجه کرد تا از اجاق خریداری شده رضایت کامل داشته باشید. بسیاری اوقات در هنگام طبخ غذاهایی مثل گوشت کباب شده، ذرات غذا به اطراف پرتاب می شود و یا غذاهایی چون لازانیا و کیک سرریز می شوند. برای همین مجبور می شوید پس از هر بار پخت غذا برای تمیز کردن اجاق گاز و فر خود دست به کار شوید.

گاهی این لکه ها به قدری به بدنه فر چسبیده اند که مجبور می شوید از مواد شیمیایی استفاده کنید که البته برای تمیز کردن محفظه داخلی فر، استفاده از این مواد توصیه نمی شوند چرا که ممکن است ذرات این مواد بر روی بدنه داخلی فر باقی مانده و در زمان پخت بعدی بر روی غذای شما بنشیند. در سال 1963 شرکت جنرال الکتریک به تولید اجاق های جدید اقدام کرد و با قرار دادن self clean بر روی این اجاق ها، نظافت فر را بسیار آسان نمود.

سلف کلین نوعی پوشش پرزدار یا به عبارتی لعاب محفظه فر است.

بسیاری از اجاق گاز های مدرن امروزی ویژگی سلف کلین self clean را دارا می باشند. سلف کلین این امکان را به شما می دهد که اگر فر شما پس از استفاده ، از ذرات چربی و غذا اشباع شد با فشار دادن یک دکمه تمامی اثرات چربی و غذای به جا مانده بر روی دیواره ی فر جدا شده و سپس تنها با یک دستمال مرطوب به راحتی داخل محفظه فر را تمیز کنیم.

چگونگی عملکرد سِلف کلین (Self Clean)

همان طور که گفتیم سلف کلین همان لعاب محفظه ی داخلی فر است. طرز کار سلف کلین به این شکل است که ذرات چربی و غذای باقی مانده بر روی دیواره ی فر، تحت تاثیر دمای 500 درجه (900 درجه فارنهایت) قرار می گیرد و تبدیل به خاکستر می گردد. زمانی که برای این کار در نظر گرفته می شود بسته به میزان ذرات چربی و کثیف بودن فر است و چیزی حدود 2 الی 4 ساعت می باشد.

در هنگام شروع فعالیت self clean درب فر قفل می شود و پس از اتمام کار، فر به طور اتوماتیک خاموش شده و درب آن باز می شود و در انتهای کار و پس از سرد شدن محفظه، به راحتی و توسط یک دستمال مرطوب فر را تمیز نموده تا برای پخت بعدی آماده شود.

در سیستم سلف کلین از هیچ گونه مواد شوینده ای استفاده نمی شود و پاک کردن ذرات چربی و غذا تنها از طریق درجه حرارت انجام می گیرد.

مطالب مرتبط : تمیز کردن اجاق گاز به صورت دستی

انواع سلف کلین

در اجاق گاز های امروزی 2 نوع سیستم self clean وجود دارد:

  1. دمای بالا
  2. بخار

قبل از تمیز کردن فر خود توسط این سیستم باید آگاهی پیدا کنید که اجاق شما مجهز به کدام نوع سلف کلین می باشد.

سلف کلین چیست - self clean

نکاتی که باید هنگام استفاده از سلف کلین self clean به آن ها توجه کرد:

پس از اتمام کار سلف کلین بلافاصله اقدام به تمیز کردن محفظه داخل فر نکنید چون دمای فر خیلی زیاد است و احتمال دارد دستمال یا اسفنجی که قرار است با آن نظافت را انجام دهید ذوب شود. پس لازم است صبر کنید تا فر سرد شود و بعد اقدام به تمیز کردن نمایید.

موقع استفاده از سیستم سلف کلین تهویه آشپزخانه را روشن کنید و درب و پنجره ها را نیز باز بگذارید.

لامپ فر نیز در حین استفاده از سلف کلین باید خاموش باشد.

در زمان استفاده از این سیستم هیچ گونه مواد اشتعال زایی در نزدیکی اجاق قرار ندهید.

اگر در خانه پرنده و یا حیوان خانگی نگهداری می کنید، در هنگام استفاده از این سیستم آن ها را از فضای آشپزخانه دور کنید.

قبل از روشن کردن سیستم سلف کلین قفسه های داخل فر را خارج کنید چون در اثر حرارت بسیار بالا ممکن است که تغییر رنگ دهند و کدر شوند.

در پایان به شما توصیه می کنیم که اگر به دنبال یک اجاق گاز ایده آل هستید، اجاق گازی را انتخاب کنید که مجهز به سیستم سِلف کلین self clean باشد. به کمک این سیستم شما می توانید به راحتی اجاق گاز خود را بعد از هر بار استفاده تمیز نمایید.